tisdag 10 augusti 2010

Lite lyxigare rabarberkaka


Att blogga varje dag, lär aldrig bli min melodi. Tiden räcker helt enkelt inte till, utan jag samlar istället på mig lite recept och publicerar dem när tiden finns :-)

I söndags fick jag tag på riktigt fina späda rabarber på torget. Kunde inte låta bli att köpa med mig en bunt hem. Man får passa på så länge som man kan få tag på dem. Den här gången blev det en lite lyxigare rabarberkaka, super god!

Ingredienser 

3 st ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gsmör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl (gärna fullkorn)
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

3 st rabarber
4-5 msk socker
4 dl vatten
100 gr mandelmassa
100 mörk choklad

5-6 msk riven kokos

 
Gör så här: Skala rabarberba och skär dem i 1 cm stora bitar. Lägg dem i en kastrull och tillsätt 4 dl vatten och 4-5 msk socker. Låt koka ihop till en tjock kräm ( ca 20 min, häll ev bort  lite vatten efter 15 min, så att den blir tjock) Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en springform och bröa den med riven kokos. Riv mandelmassan med ett rivjärn (grova sidan). Riv den mörka chokladen (fina sidan). 

Vispa ägg och socker riktigt poröst. Rör försiktigt ner resten av de torra ingredienserna. Fyll springformen med hälften av smeten. Bred på rabarbermassan. Strö över den rivna mandelmassan. Fyll på med resten av smeten. Toppa kakan med den rivna mörka chokladen. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 min. Låt kallna.

Tips: Du kan byta ut rabarberna mot äpplen, päron, hallon eller liknande. Variera efter säsong.