söndag 12 september 2010

Äpplepaj med marängtäcke


För ett par veckor sedan ganska så exakt, fick jag för mig att jag skulle baka en äpplepaj.  Jag gjorde en variant på en äppelpaj som var riktigt populär hemma hos oss i fjol. Samma helg hade jag dock bakat en hel del, så den här fick hamna på ett fikabord,  på min svägerskas arbetsplats istället (älskar att baka, tyvärr kan man ju inte äta allt och just nu är frysen full).  Den fick om jag inte minns fel, betyget godkänt:-)

Ingredienser
Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 msk sockar
75 g smör
2 tsk vatten

Till formen
smör
riven kokos

Fyllning
4-5 äpplen
4 msk socker
4 msk kanel
100 gram mandelmassa
2 äggulor

Marängtäcke
2 äggvitor
1 dl socker

Ingredienser: Blanda de torra ingredienserna i en skål. Finfördela smöret och lägg i skålen. Knåda ihop till en deg. Låt degen vila en stund. Smörj under tiden en pajform och bröa den med riven kokos. Tryck ut degen i pajformen, ställ den sedan i kylskåpet ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.

Förgrädda pajskalet 8-10 minuter. Riv under tiden mandelmassan, grovt. Skala och riv äpplena, grovt. Blanda den rivna mandelmassan, äpplena, äggulorna, sockret och kanelen i en skål. Ta ut pajformen ur ugnen. Häll över fyllningen i pajskalet. Grädda 10 minuter igen.

Vispa äggvitan hårt under tiden (med en elvisp), man ska kunna vända skålen utan att marängen ramlar ut, då är den klar. Vispa därefter i sockret. Ta ut pajen ur ugnen. Ta fram en spritspåse och fyll den med marängsmet.Spritsa ett marängtäcke på pajen. Sätt in i ugnen och grädda tills det att marängen har fått en fin färg. Servera antingen varm eller kall med en stor klick vaniljvisp!