lördag 11 september 2010

Inbjudningskort: Barnkalas



Vaknade alldeles för tidigt denna sköna lördag. Solen visade sig från den bästa sidan, men ändå valde vi att skrota runt i pyjamasen hela dagen. Och det passade ganska så bra, för igår kväll fick jag en idé om att fixa inbjudningskort av olika slag, som jag lägger tillgängliga för alla här på bloggen.

Har länge varit irriterad över att det kostar skjortan att köpa inbjudningskort. Så nu kommer en ny kategori här inne, nämligen inbjudningskort. Där kommer jag när tiden räcker till fylla på med inbjudningskort för alla möjliga tillfällen. Kort som du själv enkelt kan fylla i hemma och skriva ut med en helt vanlig färgskrivare.

Det kommer så småningom finnas inbjudan/inbjudningskort för bröllop, dop, barnkalas, Halloween-fest, jubileum, tjejfest etcetera. Och ja, allt är helt GRATIS! Men lämna gärna en kommentar om du har laddat ner någon, så jag vet att de används. Sporrar ju mig till att göra fler;-)

Först ut här den här serien om tre inbjudningskort för barnkalas, lite unisex över dem, dvs de passar både för kille och tjej.

Eftersom alla filer är i PDF-format krävs det att du har Acrobat Reader installerat på din dator, version 7 eller senare, (finns HÄR att ladda ner gratis om du inte har den). Det finns givetvis en uppsjö av andra PDF-läsare på marknaden, men eftersom de alla inte stödjer vissa av de funktioner som jag använder mig av, så rekommenderar jag ingen annan.

Jag rekommenderar att du skriver ut på minst 200 grams papper, så får de känslan av ett riktigt kort (givetvis helt upp till dig själv). När du väljer att skriva ut filen, får du själv gå in i dina skrivarinställningar för att ändra vilket format du önskar skriva ut dem i. De är gjorda i A4, men har nu ikväll testat skriva ut ända ner till storlek A6, med bra resultat.

Det finns miljoner skrivare, så jag har ingen chans att ge er en skriftlig vägledning här, hur just er fungerar. Men leta upp skrivarinställningar (print properties/print setup) och testa er fram. Jag har heller ingen möjlighet att fungera som support, dessvärre. Jag gör det här för att det är en kul grej, och har ingen tid över för att agera som hjälp om det krånglar, hur gärna jag än skulle önska.

I PDF-filen finns det sedan formulärsfält (se översta och mittersta bilden, ljusblå fält), där du själv fyller i den saknade informationen innan du skriver ut. De blå fälten syns inte på själva utskriften.

Klicka på länkarna nedan, för att ladda ner dem till din dator :-)