söndag 12 september 2010

LCHF-våfflor


Efter en välbehövlig sovmorgon, bestämde jag mig för att fixa en enkel brunch. Varje söndag brukar vi njuta av nystekta pannkakor/plättar/amerikanska pannkakor eller nygräddade våfflor. Idag blev det de sistnämda, den här gången LCHF-inspirerade. Jätte goda!

Till det serverade vi massor av härlig vispgrädde och sylt gjord på frysta jordgubbar (lät dem tina över natten och mixade dem sedan med mixerstaven). Barnen valde att sockra på deras "sylt", medan jag och min man tyckte det smakade minst lika bra utan de där onödiga kalorierna;-)

Ingredienser (ca 8-10 st)
3 dl vispgrädde
6 äggulor
6 äggvitor
5 dl mandelmjöl
Ett par nypor salt
50 gram smält

Smör till gräddning

Gör så här: Ta fram två skålar. Knäck äggen och separera äggvitan (skål 1) från gulan (skål 2). Vispa äggvitan i skål ett riktigt hård, med en elvisp (2-3 min). Smält smöret i en kastrull.  Fortsätt sedan med skål 2. Vispa samman grädden och äggulorna. Blanda ner mandelmjölet och saltet.  Rör därefter i det smälta smöret och saltet.

Vände därefter försiktigt ner skål 1(äggvitan) i skål 2. Vänd smeten försiktigt med en slickepott, tills det att allt har böandat sig samman. Låt våffelsmeten vila ett par minuter. Sätt på våffeljärnet.

Grädda våfflorna som vanligt i våffeljärnet. Severa med grädde och jordgubbar/hallon/blåbär!