onsdag 22 september 2010

Rödbetssoppa



3/4 av familjen ligger just nu däckad av höstförkylningen, varav en av dem är jag själv. Så orken eller lusten för att gå iväg och handla hem  mat är ungefär lika med noll. Men rödbetor har vi. I massor. Handlade på mig många kg under helgen, då jag fick dem för nästan inga pengar alls. Så dagens middag var given, Rödbetsoppa, till något av barnens starka protester dock;-)

Men när det väl kom till kritan, slank den ner ganska så bra. Så den var helt klart godkänd. Var första gången jag gjorde den här soppan, men kommer absolut göra den vid fler tillfällen:-)

Ingredienser (4 portioner)
5 st rödbetor, färska
1 st lök gul
8 dl vatten
1-2 st grönsaksbuljongtärning
0,5 msk matolja
2 st lagerblad
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar

Creme fraiche

Gör så här: Skär löken i tunna skivor. Fräs den i oljan, i en gryta. Skala och skär rödbetorna i småbitar. Lägg ner dem i grytan. Häll på vattnet och smula över buljongtärningen. Lägg i lagerbladen samt lageblad, kryddor och salt. Koka soppan i 35-40 minuter, tills det att rödbetorna är mjuka. Ta av kastrullen från plattan och Mixa sedan soppan med en mixerstav. Den ska bli jämn och slät. Späd ev soppan med extra vatten om den känns för tjock. Häll upp i skålar och garnera med en klick creme friache. 

GI & LCHF-vänlig: Jag är ingen expert på exakt vilka rotsaker som inte får ingå i LCHF, men jag tror att soppan borde vara ok. GI-vänlig.